<span style=6 tips voor het geven van een succesvolle workshop." />

6 tips voor het geven van een succesvolle workshop.

Proficiat! Je bent een persoon met verschillende uitstekende kwaliteiten. Wat ervoor zorgt dat je nu een workshop mag (of moet?) geven. Natuurlijk wil je dat dit een succesvolle workshop wordt. Spijtig genoeg is het geven van workshops niet één van uw natuurlijke gaven. Als het een geruststelling mag zijn, niemand heeft deze gave vanaf zijn/haar geboorte. Deze suggesties zullen je echter al wat inzage geven in het fenomeen workshops, en je vooruithelpen in je pad naar succes.

Kanttekening: Deze suggesties zullen je helpen bij om het even welke workshop, buiten als we het hier hebben over een ‘workshop’; een winkel waar men gereedschap kan kopen of een ruimte waarin men verschillende materialen bewerkt.
Naar aanleiding van verschillende verzoeken wil ik vermelden dat dit ook geen handleiding is tot het optimaliseren van je Fallout 4 workshop. Daarvoor kan je hier terecht

1. Zorg voor een duidelijk onderwerp, aangepast aan je publiek

Je mag een workshop geven omdat je een zekere kennis hebt over een bepaald onderwerp. Laat ons zeggen dat dat onderwerp astrofysica is. Of Customer Relationship Management. Of Inbound marketing. Misschien begrijpt u mij al. Alhoewel de kans groot is dat uw publiek al een zekere kennis heeft van het onderwerp waarover u praat, de kans bestaat dat zij hier niets van afweten. Zelfs indien uw groep er kennis van heeft, is er een reden dat u een workshop mag komen geven. U weet er meer van.

Beperk daarom de moeilijkheidsgraad van uw workshop. Je wil dat mensen naar buiten komen met het gevoel dat ze iets geleerd hebben. Misschien twee of drie dingen die ze zullen onthouden en kunnen toepassen in verdere leven. Je wilt niet dat ze naar buitenkomen met een overload aan informatie, die waarschijnlijk heel interessant is en waar ze zich later niks meer van gaan herinneren.

Laten we een voorbeeld nemen. Je weet enorm veel af van koken en de lokale bond van Kukerette wil dat je een kookworkshop komt geven. Je mag zelf kiezen over wat.
Wat ga je doen? Koken is enorm uitgebreid. Je kan misschien de basis van koken uitleggen? Maar laat ons stellen dat het hier over mensen gaat die al ooit een pan in hun handen hebben gehad en grotendeels uit vrouwelijke kandidaten bestaat.

Best om je te focussen op één aspect van koken. Je noemt je workshop dus: Beginners willen taarten bakken
En dan ga je in je workshop aan de slag met het leren bakken van een eenvoudige taart. Op het einde van de avond kunnen de mensen iets dat ze geleerd hebben in je workshop omzetten in praktijk, oefenen en zelf, thuis, verder aan verbeteren.

Je geeft hen hierbij ook onmiddellijk de kans om te oefenen. Practice makes perfect , gaat het gezegde. En ook bij workshops is niets minder waar. Indien je de aanwezigen je tips kan laten omzetten in praktijk, en hen kan laten reflecteren op hun werk, helpt hun dit ook vooruit. Het is beter om je bezoekers zelf iets in handen te geven. Geef een korte introductie. Vermeld dat ze vooral hier zijn om te leren door te doen. Laat weten dat ze waarschijnlijk fouten zullen maken. Dat is niet erg, uit je fouten leer je het meest!

Maria heeft wat teveel suiker in haar taart gedaan. Maria is nu gedwongen om een taart op te eten met teveel suiker erin. Maria vraagt je wat het probleem is. Je herinnert haar eraan dat ze daarstraks meer suiker wou gebruiken dan dat jij haar aanraadde. Maria reflecteert op haar keuze van vroeger. Maria onthoudt dat ze de volgende keer best wat minder suiker in haar taart gebruikt

2. Maak een probleem, laat hen nadenken hierover, bied een oplossing aan

Zelf ben je er natuurlijk van overtuigd dat jouw workshop informatie bevat die onontbeerlijk is. Dit is voor je bezoekers echter niet altijd duidelijk. Een mogelijke manier om dit te bevechten is door hen een heel moeilijk probleem voor te leggen in het begin van de workshop. En dan erna zelf de oplossing te geven.
Jouw oplossing doet het lijken alsof je een god bent. Of toch tenminste weet waarover je praat. Hier is een probleem waarvan zij in de verste verte niet weten hoe ze het zouden moeten oplossen. En dan kom jij daar en spelt het voor hen uit alsof het niets is.

Of je kan, indien je veel zelfvertrouwen hebt, ook een open vraag stellen. Vraag wat veel voorkomende problemen zijn, laat de groep in samenspraak overleggen en discussiëren over deze problemen en geef er dan een oplossing voor.

Een vraag zou bvb. kunnen zijn. Hoe zou jij veganistische-wafels klaarmaken?
Vegan wafels? Onmogelijk . En dan kan je het recept van Madam Bakster gewoon helemaal en volledig uitleggen. Boem patat (excuseer-wafelenbak), open monden en volle buiken op het einde van je avond en de avonden erna voor de kinderen, tantes en oma’s van je bezoekers.

3. Vraag in drievoud en u zal verkrijgen

Je stelt een vraag. Oké, tof en nu heb je een antwoord gekregen van je bezoekers. Toch? Misschien? Hebben ze alles gezegd dat ze mogelijk konden zeggen? Is er niets vergeten? Misschien toch.. misschien toch nog eens de vraag stellen aan iemand anders? Kan je misschien nog wat dieper ingaan op de vraag? Is er nog een stukje informatie dat misschien verloren zou gaan omdat je niet doorvraagt?

Doorvragen is, in vele situaties, een goed idee. Of het nu over je workshop, je vrienden, je vriend(in), of vrouw/man gaat. Indien je doorvraagt, toon je dat je aandachtig bent geweest. Het toont dat je weet waarover ze spreken en benieuwd bent naar wat ze te zeggen hebben. Je wil oprecht hun mening te weten komen. Mensen delen niet altijd alles onmiddellijk. Dit is meestal niet expres, ze denken er zelf ook niet altijd dieper over na. Ze zijn gewoon om oppervlakkige antwoorden te geven, aangezien niemand ooit doorvraagt!! Drijf het natuurlijk ook niet te ver. Soms hebben je bezoekers geen ander antwoord, of hebben ze niets vergeten te zeggen. Je kan hen altijd een stapje in de goede richting duwen indien je denkt dat er een mogelijk antwoord is dat ze zijn vergeten te vermelden.
Wees wel voorzichtig dat je geen ambetante mens wordt, die constant ‘maar waarom’ vraagt. Je vraag moet bijdragen aan de conversatie, anders worden mensen gewoon geïrriteerd.

Wat denk je dat de nadelen kunnen zijn van het kneden deeg met een mixer? “Ik denk dat dat misschien wat gevaarlijk is voor de kwaliteit van je deeg”. Dus je denkt dat de kwaliteit slechter zal zijn? “Ja, ik denk dat je deeg misschien wat te veel gekneed kan worden, waardoor het moeilijker wordt om het plat te krijgen, en het makkelijker zal scheuren

4. Eten en drinken

Voorzie eten en drinken.
Je bezoekers zijn gemaakt van vlees en bloed. En een workshop kan al snel een aantal uren in beslag nemen.
Elke keer dat je naar een event gaat zal je zien dat er vaak gratis eten en drank is. Een hongerig/dorstig gevoel, maakt mensen zenuwachtig. Ze beginnen op de klok te kijken, zijn sneller afgeleid, worden onrustig.
Bedenk dat op vele events eten en drinken ongeveer de helft van het budget inneemt.
Op je workshop hoef je er natuurlijk niet zoveel geld in te steken. Je moet geen steak-tartaar of de beste Franse wijnen voorzien. Maar wat water, koffie, kleine knabbels (misschien gezonde knabbels?), brengen je al ver.
Neem een pauze en sta mensen toe om even hun brein te laten rusten. Zo kunnen ze rustig een babbeltje slaan met hun buren en ondertussen genieten van wat eten en drinken.
Denk zelf eens terug aan bepaalde events die je gedaan hebt. Kan je je nog veel herinneren van alle voorstellingen die gegeven zijn, wat er gezegd geweest is? Of herinner je je vooral die ongelooflijke cakejes, met hun magische caramel-achtige vulling, die maar bleven verschijnen?
Eten en drinken is een basisnood van mensen die je makkelijk kan vervullen, doe dit dan ook. Je bezoekers zullen je er dankbaar om zijn.

Ook in een taarten/gebak workshop is er plaats voor eten en drinken. Je kan misschien een hele hoop koekjes zelf maken en hen deze geven om op te eten. Dit geeft hen ook al een voorbeeld van wat ze zelf zullen kunnen, indien ze je instructies opvolgen!

5. Heb plezier.

Een workshop organiseren is niet hetzelfde als een presentatie geven.
Je hoeft je niet formeel of afstandelijk te gedragen, in tegendeel, het is zelfs beter om wat losser over te komen! Het beste is om jezelf in te beelden dat je in je woonkamer zit met een groep mensen die je juist kent. Je conversaties zullen beleefd maar los zijn. Dit is ook wat je wil bereiken in je workshop. Het is duidelijk dat jij de leider van de workshop bent, maar je bezoekers weten dat ze je vragen kunnen stellen. Indien ze zelf een mening hebben, zullen ze geen schrik hebben om deze te delen met je. Toon dat je ook maar een mens bent.
Gebruik verhalen om de kloof tussen jou en je bezoekers te overbruggen. Het toont interesse in het onderwerp van jouw kant. Indien je algemeen genoeg bent in je verhalen kunnen bezoekers zich er ook in herkennen en zich makkelijk inbeelden dat dit ook aan hen kan overkomen. Dit heeft het effect dat ze zich verbonden zullen voelen met je.

Vergeet vooral het magisch effect van humor niet! Het is goed om eens te kunnen lachen, of het nu je bedoeling was of niet. Een opmerking van jezelf, een vraag van je bezoekers, een fout gelopen taart,… Zolang de humor niet ten koste gaat van een persoon, en het geen uitlachen is, is humor een goede zaak. Het maakt je workshop informeler, ontspant de bezoekers, en zorgt voor een losse sfeer. Indien je jezelf niet amuseert, is de kans groot dat je bezoekers zich ook niet amuseren.

Indien dit één van de eerste keren is dat je taarten bakt, en denkt dat je een grote fout hebt gemaakt, laat mij dan het verhaal vertellen van de brandende ovenwant. Laat ons zeggen dat het zweet nog steeds op mijn voorhoofd komt te staan wanneer ik de taart uit de oven haal, hoe onnozel het ook klinkt. Gelukkig genoeg gaf ik in mijn vrije tijd ook workshops over het gebruik van brandblussers! “cue laughtrack”
(Blijkbaar ben ik ben niet verschrikkelijk goed in het bedenken van een taartenconversatie die hilarisch is. Mijn excuses dat je dit moest lezen)

6. Eindig op tijd, met een samenvatting en met een vrolijke eindnoot!

Een succesvolle workshop geven dat is; het hebben van humor , doorvragen bij je participanten, genoeg investeren in je eten en drinken , het bieden van duidelijkheid , en tonen dat je een expert bent door problemen/vragen op te lossen. Voila, ik denk dat jullie genoeg geleerd hebben voor vandaag, tijd voor een stuk taart en een mojito!

About Kristof Vanmunster

Kristof is de co-founder van Incendiary, online marketeer & SEO / SEA expert. Vraag hem alles over Google analytics, Mailchimp, Google AdWords,... Linkedin: Kristof Vanmunster

Leave a Reply