SEM, wat is dat?

SEM, wat is dat?

SEM, wat is dat?

Betekenis van SEM en ‘is dat dan SEO?’

SEM staat voor Search Engine Marketing.
‘BOE SAAI’, denk je nu al misschien, maar dan denk je verkeerd, want SEM is alles behalve saai. SEM is wat je als zelfstandige of bedrijf nodig hebt om in deze online tijden te blijven groeien.

Bedoel ik misschien SEO in plaats van SEM?
Het antwoord is een ‘nee, maar het is ingewikkeld?’. SEO staat voor Search Engine Optimization en komt er vooral op neer dat je via een ‘organische’ (lees; zonder te betalen) manier probeert van je website beter te laten ranken door Google. Er zijn veel verschillende praktijken die je hiervoor kan uivoeren, en we zullen hier wat later op ingaan.
SEM echter, is een eerder overkoepelende term, die ook SEA, of Search Engine Advertising, en ook SMM ,of Social Media marketing, incorporeert. Het streeft naar een mengeling van alle takken om tot een beter resultaat te komen.
Toch omvat SEM niet alles dat SEO doet, nog geldt het omgekeerde. Persoonlijk raad ik dan ook aan om beiden als aparte strategieën te zien, dewelke men beide, naast elkaar, moet kunnen toepassen.
SEM is echter zelf een onderdeel van internet marketing, een alomvattende term, maar leeft ook naast termen zoals Display marketing, Digital marketing, Content marketing, email marketing,…
U merkt het, we zijn grote fan van alles dat eindigt op Marketing. Veel van deze termen hebben overeenkomsten, maar bieden toch steeds weer iets anders aan, welke het belangrijkste is voor jou is zeer afhankelijk van de doelstellingen van je bedrijf.

Enkele SEO praktijken

SEO is zodoende een groot deel van SEM en een beter gekend deel, dat we niet zomaar kunnen laten liggen.
Zodoende zijn hier een aantal praktische zaken die je in je achterhoofd moet houden als het gaat over SEO;

– Content is king, of beter, uw klant is koning. Google focust zich meer en meer op gebruiksvriendelijkheid van websites, en content speelt hierin een belangrijke rol. Levert je content wat je doelpubliek wil zien? Geef je de juiste info mee? Is het duidelijke info of spam? Kortom, is je info afgestemd op jouw doelpubliek en zijn zij hier iets mee?

– Snelheid, snelheid, snelheid! We zijn zelf bezig met het aanpassen van onze website om deze ééne reden. Snelheid is belangrijk, niet enkel voor de google crawlers (de ‘digitale spinnetjes’ van google die je website bezoeken en grotendeels bepalen of alles in orde is en op welke plaats in de zoekresultaten je website hoort) maar ook voor je bezoekers. Een groot deel van de mensen klikken weg na amper 2 seconden laadtijd. Onderzoek (al is het meest recente van 2014) suggereert dat dit meeste impact kan hebben bij ecommerce

a 2-second delay in load time during a transaction resulted in abandonment rates of up to 87%. This is significantly higher than the baseline abandonment rate of 67%. “

-Think mobile but not too mobile: Mobile is en blijft belangrijk. Onderzoek (2016, wel gebaseerd op een Amerikaans publiek) geeft aan dat;

Mobile digital media time in the US is now significantly higher at 51% compared to desktop (42%).

Mobile tijd en mobile websitebezoeken stijgen elk jaar. Ook uit eigen onderzoek blijkt dat ongeveer 40-50 percent van websitebezoeken van mobile-users komen. Dus, zoals je misschien al gehoord hebt, mobile first?
Best toch niet, veel mobile gebruik blijft beperkt tot sociale media of enkele van de ‘standaard’ websites die men bezoekt. Op desktop klikt men vaker door naar andere pagina’s en zoekt men verder op. Mobile conversies, wat vaak toch je doel is, blijven laag ten opzichte van desktop conversies. Ze komen vaak maar aan de helft of zelfs een derde van de desktop-conversies.

– En zo zijn er nog een paar, maar hier kan je ons steeds zelf over bevragen. Stuur ons een mailtje via onze contactpagina of door naar Kristof (mij! :)) te mailen!

Wat dan met SEM?

Search Engine Marketing houdt iets teveel in om te kunnen bespreken in een blogpost en is zeer afhankelijk van je website, je doelpubliek en je eigen doelen. We belichten even de belangrijkste zaken.

Zoals eerder gezegd doe je hierbij namelijk ook aan Advertising. Dit is waar Google Adwords, Adsense, Display Advertising, PPC, CPC,… in het spel komen.
Advertenties worden vaak genegeerd door kleinere bedrijven (aangezien advertenties niet gratis zijn), maar spelen toch een eerder belangrijke rol.
Het is hierbij steeds belangrijk om te denken aan je Customer Acquisition Cost (En ja, de afkorting hiervan is idd CAC). Wat kost het aan jou (ook offline) om één klant binnen te krijgen?
Advertenties zorgen ervoor dat je meer nadenkt over je doelpubliek, en indien je hierbij helemaal goed zit kan je je doelpubliek vergroten. Indien dit het geval is spendeer je inderdaad wat geld, maar krijg je er ook veel klanten bij; daarnaast krijgt je merk meer ruchtbaarheid en kom je meer te weten over klanten die je anders nooit zou bereiken. Een advertentie-campagne kan dus zeker nuttig zijn, indien goed uitgedokterd!

Daarnaast is Social Media Marketing ook nog eens een factor waar je rekening mee moet houden. Hierin is kennis van je doelpubliek weer één van de belangrijkste factoren. Met Social Media Marketing kan je ondermeer kiezen voor een actieve of een passieve aanpak, kijk je naar de engagement van je publiek, welke platformen te gebruiken voor jouw campagnes, het bereiken van opinie-leiders, crisis-management plan,..

Meer vragen hierrond? Aarzel niet om ons een mail te sturen!

About Kristof Vanmunster

Kristof is de co-founder van Incendiary, online marketeer & SEO / SEA expert. Vraag hem alles over Google analytics, Mailchimp, Google AdWords,... Linkedin: Kristof Vanmunster