<span style=7 bedenkingen bij het beginnen van je webshop " />

7 bedenkingen bij het beginnen van je webshop

Een eigen webshop beginnen

(laatste update februari 2017)Soms heb je een briljante ingeving, een product dat nog niet bestaat (of nergens online makkelijk te verkrijgen is) of wil je gewoon die stapels en stapels pokemonkaarten van vroeger verkopen, maar dan via je eigen webshop.

Cool, je eigen webshop beginnen dus. Een leuk idee, maar waar moet je allemaal aan denken? Welke regels moet je allemaal volgen? We sommen de basis hier even voor je op. Wil je deze graag meer in detail bespreken? Mail ons!

1) Logistiek – voorraadbeheer

Daar zit je dan, met je hoofd vol ideeën. Dé perfecte tijd om je producten aan te kopen dus! Of.. toch niet?
Hoeveel moet je aankopen? Waar ga je alles zetten? Hoe ga je ze transporteren?

Verwacht zeker niet dat je in het begin direct honderden producten gaat verkopen. Eerst moet je site, je webshop, je mond-tot-mond reclame nog wat tractie krijgen en dit kan enkele maanden duren. We horen allen af en toe wel succesverhalen van producten die zo innovatief zijn dat iedereen ze wil hebben.
De kans dat jouw product dat gaat zijn is, spijtig genoeg, klein. Koop in het begin dus zeker niet té veel aan. Het is beter om uiteindelijk even uitverkocht te zijn, dan meer kosten dan opbrengsten te hebben aan je product doordat je er teveel van ingekocht had.
Bereken dus even voor jezelf hoeveel producten je gaat nodig hebben .
Niet enkel het aantal dat je inkoopt per product, maar ook de hoeveelheid producten die je gaat verkopen. Zeker in het begin betekent ‘less’ vaak ‘more’. Een kleine keuze maakt het soms zowel voor jou, als voor de klant makkelijker. Denk heel goed na of dit voor jouw niche een mogelijkheid is.
Maak een realistische inschatting (dit is zeer afhankelijk van de prijzen van je product, en van je product zelf)! Een plant van 50 euro gaat minder goed verkopen dan een plant van 10 euro, maar een smartphone van 300 euro, zal wss beter verkopen dan eentje van 40 euro.
Bloemen kan je minder aanbod in geven om het makkelijker te maken, voor laptops wil een klant dan weer meer keuze hebben.

Ok, top, je producten zijn aangekocht bij je leveranciers.’ Goede leveranciers zoeken is belangrijk! Vind iemand die je vertrouwt, ga niet direct voor de goedkoopste prijs

Nu nog je product tot bij de klant krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want wij mensen zijn ondertussen verwend geraakt. “Voor 12.00 uur besteld, morgen bij je thuis”, is een belofte die je op je eigen moeilijk kan waarmaken.
Hou hier rekening mee! Maak dat dit duidelijk is voor je klanten. Misschien kan je ergens anders een voordeel bieden aan hen? Leveren op een datum die beter past voor hen? Verzekeren van betere kwaliteit of een extra attentie bij je verzending?
Tegenwoordig zou ik zeggen dat de drie grootste spelers in België BPost , Kiala & Bubblepost zijn.

Ik word door geen van hen betaald hiervoor, dus ik kan gewoon zeggen wat ik denk! Persoonlijk denk ik dat Bubblepost de hipste optie is, maar ze zijn niet super-transparant en (momenteel) niet de beste optie indien je paketten verder dan België of Nederland moeten gaan. Kiala lijkt goedkoper, maar is ze dat wel echt? Hoera voor onverwachte kosten! Bpost heb ik na drie pagina’s opgegeven omdat ik al gefrustreerd werd van hun website.

2) Logo

Ok, je huis zit van boven tot onder gevuld met producten (hopelijk niet echt!). EN je hebt de juiste leverancier gevonden. Perfect! Maar euhm… je hebt nog een logo nodig! En een naam eigenlijk.

Goed, begin eerst met de naam. Deze moet duidelijk, to the point en toch wat aantrekkelijk zijn. Denk, indien mogelijk, al wat aan je SEO. Een naam die overeenstemt met je product kan makkelijker vindbaar worden op Google!

Je logo: Natuurlijk weet je al wat ik hier ga zeggen, want wijzelf doen toevallig ook logo’s! (PS: je kan ons hiervoor altijd contacteren).
Het is echter volledig mogelijk om je eigen logo in elkaar te knutselen. Persoonlijk raden we dit niet aan. Je logo is op vele plaatsen hét uithangsbord van je winkel. Het moet mooi, elegant, hip & herkenbaar zijn & tevens die uitstraling die jij perfect bij jou past, bevatten. Misschien toch best om dit even te gaan uitbesteden aan een professional dan.

3) Welke webshop?

Ok, huis vol met producten, leverancier, je eigen naam en logo op een mooie banner buiten je huis. In principe kan je praktisch beginnen… buiten dat we het hier over een WEBshop hebben natuurlijk 😉

Tijd dus om een keuze te maken qua webshop.

Het is bijna onmogelijk om ze hier allemaal op te sommen, want webshops bestaan er in de honderden, met verschillende doelstellingen. Je kan bvb naar Etsy  om je producten online te gaan aanbieden. Of Prestashop om je eigen online store te beginnen. Of wat dacht je van het nog iets bekendere Shopify?

Mogelijkheden genoeg, en de keuze is wat aan jou. Wil je het graag zelf doen en weinig code aanraken? Wil je meer een eigen pagina met jouw producten dan een eigen store? Dan zijn de opties hierboven degene waarnaar je moet kijken. Niet altijd even goedkoop, maar makkelijk om op te zetten & te onderhouden.

Zelf werken wij hiervoor met WordPress, aangezien dit meer flexibiliteit oplevert. Welk systeem we daarna gebruiken hangt af van de klant. Woocommerce is 1 van de bekendere, maar daarom niet altijd de beste. Ithemes exchange is bvb een optie, maar gratis is niet altijd the way to go hier. Je wil tenslotte een webshop die flexibel is, waar je veel kan in aanpassen & je makkelijk uit kan indien nodig. Met deze vragen kunnen wij je verder bij helpen.

4) Betalingsmogelijkheden

De klassiekers op het internet zijn sinds jaar en dag Maestro, Visa & Mastercard als bankmogelijkheden. Deze zijn (en waren vooral in het begin) niet altijd even praktisch om te gebruiken. Daarnaast is het niet altijd de goedkoopste manier om online te betalen, één van de vele redenen waarom Paypal, en meer recentelijk Bitcoin, zo groot geworden zijn.
Niet iedereen beschikt over deze opties, gelukkig genoeg hebben de grote banken het potentieel snel beseft en hebben we ondertussen ondermeer KBC online, ING Homepay,…

Mensen hebben graag een grote keuze in betalingsmogelijkheden. Indien je klanten (en jezelf ook wat) echte ‘internetnerds’ zijn, volstaan betalingmogelijkheden zoals Paypal & Bitcoin. Niet iedereen kan hiermee overweg dus vaak is het echter aangewezen om ook naar de grotere spelers te kijken. Deze kosten je wel wat geld, maandelijks of per transactie, afhankelijk van wat je kiest, hou hier dus rekening mee!

5) Foto’s

FOTO’S? DAT OOK NOG?

Ja. Je begint een webshop dus mensen kunnen niet snel even zelf komen kijken hoe dat product eruit ziet. En graag nog van meer dan 1 kant als het kan. Of misschien met een model erbij?

Je foto’s zijn belangrijker dan je denkt. Daar zit je dan met je gloednieuw logo, je webshop op en top onderverdeeld, je betalingssystemen in orde gebracht, en dan een foto van een product in een donkere kamer met een lelijke achtergrond. Of een foto van het internet plukken zonder de juiste vermeldingen en dan heb je een rechtszaak aan je been.

Stockphoto’s (in zoverre mogelijk) en/of je eigen fotostudio zijn je beste optie!
Modellen zoeken (hoeven geen échte modellen zijn), een degelijk fototoestel gebruiken, een witte achtergrond, een statief en wat verlichting en je bent klaar! Klinkt makkelijker dan het eigenlijk is, maar je hoeft hier iets minder research en nadenk-werk te doen dan bij je vorige stappen. En foto’s trekken is leuk!

6) Marketing & SEO

OK! Mijn volgende zin gaat stom klinken omdat alle vorige stappen al geen makkie waren maaaaaar…

Dit is misschien de belangrijkste stap in het gehele proces. Tijd om de SEM (lees er meer over) in te schakelen. Indien je zelf geen online marketeer bent, raad ik je aan om hiervoor te kijken naar een professional die je tenminste de weg wat kan wijzen.
Gelukkig kan je ook hiervoor bij ons terecht! . Spendeer vooral veel aandacht aan je SEO. canonical links (door bvb prodcutvariaties) zijn een groot probleem, zorg dat ze steeds terugverwijzen naar je basisproduct. Je kan geen ellenlange pagina’s van content schrijven, dus je gaat alle trucken uit de doos moeten halen!

(Een gratis Gouden tip hiervoor: Laat je klanten het werk doen. Maak je product enorm toegankelijk voor hen via bvb product reviews op dezelfde pagina. Geef hen de mogelijkheid om hun ervaring te delen. OF geef je product een hashtag, zo kunnen je klanten een foto trekken van je product, op je site verschijnen, terwijl ze jouw product bvb aanhebben EN naar je product verwijzen voor hun eigen vrienden. Ze geven deze ook nog eens sneller de mogelijkheid om je site te ontdekken + je kan ZIEN wie je klanten zijn. Analytics kan je cijfers geven, maar een gezicht kunnen plakken op die cijfers is zoveel leuker).

Creëer verder ook een sociale ‘presence’, wees actief op Facebook, Instagram, Twitter, (enkel de kanalen die nuttig zijn voor jouw webshop!). Probeer jezelf te etablisseren als expert op vlak van jouw producten (via bvb een blog hierover). Denk er misschien aan om een eigen nieuwsbrief te beginnen om klanten steeds op de hoogte te houden van de nieuwste promoties en items, en vooral; bekijk je competitie en zie hoe jij het beter kan doen!

7) Ben je wettelijk in orde?

Je bent nog steeds aan het lezen na al dat EN leest ook de wettelijke regels? You’re a champ! Geef jezelf alvast een schouderklop, doorzetting is belangrijk eens je serieus bent over je eigen webshop.

Niemand spreekt er graag over, maar er horen spijtig genoeg ook wettelijke regels bij het opstarten van je webshop. Vooral in het mooie Belgenland (srr Nederlanders, voor jullie ken ik de regels niet) zijn strakke regels spek naar de bek van onze lieve staat.

Hier zijn enkele van de belangrijkste regels:

  • Herroepingsrecht: Een klant mag zich bedenken tot 14 dagen nadat hij een product gekocht heeft. Hij/zij stuurt je product terug, waarna jij binnen de 14 dagen de prijs terugbetaalt. Je moet op je website duidelijk vermelden dat dit een optie is voor hem.
  • Reclame en marketing: op je formulieren, zoals bvb je mailing, mag je geen invulvakjes op voorhand aanvinken. De klant moet steeds toestemming geven voor je hem reclamemails begint te sturen.
  • Informatieplicht: Zowel op je site als in je e-mails moet je je contactgegevens en btw-nummer tonen. Je mag ook niet bedriegen in prijs, verzendkosten en btw. Deze moeten steeds dezelfde prijs hebben als daarvoor aangegeven. Na de bestelling moet je hen nog eens alle informatie (product, prijs, levering …) via e-mail doorgeven.
  • Algemene voorwaarden: Niet verplicht, maar best wel doen. Hier kan je alle info over de levertermijn en eventuele garanties kwijt. Stuur die voor de zekerheid ook door in je bevestigingsmails. Met deze kan je jezelf ook wat indekken, in geval van ‘crazy customers’.
  • Levertermijn: je bent verplicht om je product binnen de 30 dagen bij je klant te laten leveren.

Dus; een huis vol producten, een goede leverancier, je eigen webshop kiezen, een goed logo & naam hebben, kijken naar de betalingsmogelijkheden, foto’s maken, zorgen dat je wetterlijk in orde bent én online marketing zien te onderhouden. Een hele boterham, maar het loont zo hard eens de bal dan ook begint te rollen! Een eigen webshop beginnen, jij bent er klaar voor!

 

Kortom; ‘bezint eer ge begint’

Laat de moed niet zakken. Je bent er! Weet wie je doelpubliek is, weet wie jij zelf bent en weet welke richting je uit wil gaan. Eens je die drie goed voor ogen hebt, zit je al ver op de juiste weg! Laat je ook niet ontmoedigen door je leeftijd. Je hoeft geen hippe, jonge twintiger te zijn om met ons samen te werken!

About Kristof Vanmunster

Kristof is de co-founder van Incendiary, online marketeer & SEO / SEA expert. Vraag hem alles over Google analytics, Mailchimp, Google AdWords,... Linkedin: Kristof Vanmunster

Leave a Reply