SEO is niet zo moeilijk als je denkt

SEO is niet zo moeilijk als je denkt

SEO is niet zo moeilijk als je denkt, een tutorial voor beginners.

SEO is niet zo moeilijk als je denkt! Maar voor we eraan beginnen, SEO is niet hetzelfde als SEM (Search Engine Marketing), maar slechts een onderdeel hiervan, en heb ik al deels aangehaald in dit artikel . Ik raad je aan om deze eerst te lezen, en zodoende een beter beeld te krijgen over wat dit eigenlijk allemaal betekent voor jou & je bedrijf/blog.

Gelezen?

Ok, top! Deze tutorial is gebaseerd op een mengelmoes van kennis die ik zelf heb opgedaan & kennis vanuit ‘experts’ hun literatuur (als er al zoiets bestaat als echte experts in de SEO-wereld).
Waarom zeg ik dit laatste? Veel SEO’ers weten eigenlijk niet over wat ze praten. Raar maar waar, iemand die je geen beloftes doet op vlak van ranking of cijfers is meestal degene om te vertrouwen. SEO is geen vaste wetenschap, expertise helpt, maar geluk (en TIJD) is nog steeds een factor in dit gebied. Wees altijd op je hoede met SEO, en in het algemeen ‘internet,-experts. De weinige kennis bij het grote publiek trekt veel charlatans aan.

Nu, op naar het grote SEO-geheim, ben je er klaar voor?
SEO is niet zo moeilijk. Zoals bij alles moet je de moed hebben om er tijd in te steken, (ik besef dat gewoon al mijn posts lezen altijd wat tijd vraagt), maar je zal snel zien dat het niet de magie-show is, die men er soms van maakt.

Hoe werkt Google?

Het is altijd goed om te kijken naar het verleden, om je acties in de toekomst te bepalen. Daarom kijken we even naar de vroege dagen van Google. De pagina-ranking van Google is, leuk weetje, afkomstig van Einstein. De uitvinders beseften in hun tijd als studenten namelijk dat wetenschappelijke artikels meer als waarheid aanschouwd werden, nadat meerdere papers ernaar verwezen. Hoe meer papers naar jouw theorie verwijzen, hoe beter jouw theorie in principe zou moeten zijn. Ze beseften dat links een dergelijke rol konden spelen op het internet. Hoe meer ‘deugdelijke’ links een artikel of pagina krijgt, hoe meer deze ook belangrijk moet zijn.

Google vandaag

Vandaag werkt Google eigenlijk nog grotendeels hetzelfde, al zijn er ondertussen veel nuances en verbeteringen aangebracht. De bedoeling van Google is tenslotte dat de beste content aangeleverd wordt, naargelang de zoektermen die jij hebt ingetypt.

Dit wil zeggen dat wij aan Google duidelijk moeten maken waar onze pagina over gaat, en duidelijk maken dat deze content belangrijk en interessant is voor anderen die hiernaar zoeken. Hoe we dat gaan doen leg ik hieronder uit.

Voor we verdergaan. Indien je serieus bent over je SEO, raad ik aan om eerst een kleine PPC campagne (Pay Per Click) uit te voeren met bepaalde keywords. Je kan maanden, of zelfs jaren, tijd, geld & moeite steken in keywords die nooit gaan ‘converteren’ ( = mensen die de actie gaan uitvoeren die jij wil dat ze uitvoeren; vb aankopen van jouw handgemaakte kaartjes). Veel bezoekers is niet gelijk aan veel kopers. Eens je de sterke keywords hebt, kan je daarop je SEO verder uitbouwen.

On-page SEO

De eerste stap die we willen zetten is zeker maken dat Google weet waar onze site over gaat. Het eerste dat we willen doen is nadenken op welk keyword we een bepaalde pagina willen laten ranken. Weet dat de resultaten hiervan zullen variëren naargelang de leeftijd en populariteit van de site.

‘THE LONG TAIL’

long-tail-curve

The Long Tail is een term die de laatste tijd meer en meer gebruikt wordt. Hiermee wil men erop wijzen dat het soms slimmer is om te mikken op minder populaire keywords. De grafiek spreekt voor zichzelf, maar kort gezegd komt het erop neer dat er een aantal keywords zijn dewelke een gigantische hoeveelheid mensen opzoekt en dus ‘bekend’ zijn. De vergelijking met muziek kan gemaakt worden. Het voorbije jaar zijn er duizenden singles verschenen waarvan enkele enorm populair geworden zijn. Duizenden anderen zijn veel minder bekend, en worden veel minder gespeeld. Dit is wat we de long tail noemen. Hoe meer mensen op 1 keyword/single, hoe beter? Niet altijd.

Laten we even denken aan grote online winkels zoals Coolblue. De reden waarom veel mensen op deze winkels terecht komen is omdat ze massa’s en massa’s aan productpagina’s & specificaties hebben. Info die niemand ooit opzoekt, tot wanneer ze in een zeer specifieke situatie zitten. Eens je in die zeer specifieke situatie zit, zijn de keuzes die je gepresenteerd worden kleiner, en is de kans groter dat je effectief op hun site terecht komt EN hun product aankoopt.
Denken we nu ook terug aan muziek. Als je naar de cijfers kijkt verdienen honderden bands veel minder dan de enkele, populairste muzikanten. Procentueel gezien echter (het aantal mensen dat hen kent vs. het aantal mensen dat iets koopt) schieten sommige minder bekende bands ver bovenuit. Een toegewijd publiek, is de reden hiervoor.

Dit is waar je bij long-tail naar streeft. Opbouwen van een publiek dat geïnvesteerd is in jou, door middel van keywords die minder vaak gezocht worden, maar relevanter en nuttiger zijn voor de zoeker. Langzaamaan kan je jezelf dan meer en meer naar links begeven, en één van de grote spelers worden.

Hoe vinden we de Long Tail?

We gaan een combinatie van vier tools gebruiken, die allen gratis zijn om te gebruiken. Dit zijn de stappen:

  1. We gebruiken Ubersuggest Keywordshitter en wat breinkracht om keywords te vinden.
  2. We exporteren deze Keywords naar Google Keyword Planner om data te bekomen.
  3. We zoeken naar de keywords met de SEOQuake Chrome – extensie geinstalleerd om de moeilijkheidsgraad van de keywords van dichterbij te bekijken.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar geen zorgen, we gaan er samen doorheen!

STAP 1 BRAINSTORM

In deze stap gaan we op zoek naar enkele keywords waarvan we denken dat ze misschien zullen werken. Let niet te veel op alle keywords momenteel, de slechte gaan toch afvallen 🙂

Laten we zeggen dat we een post willen maken rond starters. Enkele dingen waar ik aan denk;

  • starter
  • belastingen starters
  • starterslening
  • starter zelfstandige
  • starter onderneming
  • starter ondersteuning
  • startersbijeenkomst

Indien je geen ideeën meer hebt is het de moment om Keywordshitter te gebruiken. Eens je een keyword ingeeft begint hij andere variaties te sproeien. Liefst van al begin je met een lijst van tussen de 4-8 keywords.

De volgende stap is om al deze keywords afzonderlijk in Ubersuggest in te geven. Het doel is om zoveel mogelijk keywords te bekomen.
Vergeet niet om de taal aan te passen!
Eens je een keyword hebt ingegeven klik je op ‘view as text’, alles hierin knip en plak je in een tekst-document voor onze volgende stap.
Dit herhaal je voor alle 5-10 keywoorden die je verzameld hebt.

STAP 2 GOOGLE KEYWORD PLANNER

SEO is niet zo moeilijk, maar het neemt even om alles uit te voeren. Voor onze volgende stap gebruiken we Google keywords. Google keywords is een tool die vooral door marketeers en adverteerders gebruikt wordt, maar laat je daar vooral niet door afschrikken. Laat je ook niet teveel leiden door de nummers die je hier zal zien, ze zijn een indicatie maar reflecteren niet het werkelijke getal. Ze zetten ons echter op het juiste pad!

Eerste stap; maak een Google Adwords-account aan! (gratis)
Tweede stap; selecteer ‘ Tools’ => ‘Keyword Planner’
Derde stap: Eens je op de pagina bent, selecteer ‘get search volume data and trends’.
Vierde stap: Neem alle keywords die je hierjuist met Ubersuggest bekomen bent, en plak ze hier. Zet je ‘Targeting op het juiste publiek dat je wil bereiken (bvb. Belgium & Netherlands), en klik op ‘Get search volume’.

Joepie een hele lijst van dingen!

Je kan ervoor opteren om deze lijst te downloaden als excel-file. Ipv minder zeggende woorden als ‘Low, high, medium’ bij ‘competition’ krijg je dan cijfers.
LET OP! Deze cijfers zijn gebaseerd op advertenties. ‘Low competition’ hier wil slechts zeggen dat er weinig advertenties zijn, of weinig wordt geboden, op die bepaalde keywords. Dit wil echter wel zeggen dat de algemene competitie ook minder sterk is. De kans dat een team van specialisten dag & nacht ook op SEO-wijze op de eerste plek proberen geraken bij je keyword is klein. En dat is waar we naar zoeken!

Ga dus op zoek naar keywords die een degelijk aantal zoekopdrachten per maand oplevert (laag beginnen is geen schande, integendeel, laag beginnen is hier de bedoeling) en een lage competitie hebben. Later zullen we hogere competitie kunnen aangaan, maar momenteel hoeven we daar nog niet aan te denken.

Indien je wil, en je veel ‘traffic’ ziet bij je keywords kan je ervoor ook opteren om ze eens te vergelijken in Google Trends . Ook hier krijg je weer wat data voorgeschoteld qua zoekgedrag (probeer bvb eens ‘tax on web’ en ‘belastingen’ met elkaar te vergelijken). Dit kan een extra factor zijn om je uiteindelijk keywords te bepalen.

Bemerking: Alle data die je hier ziet is ook voor het exacte woord zoals jij het hebt ingegeven. Denk eraan dat gelijkaardige woorden, misspelde woorden & zinnen met het woord in mogelijks ook jouw pagina in de zoekresultaten kunnen weergeven & er in het echt dus waarschijnlijk meer traffic zal zijn.

 

STAP 3 SEOQUAKE-extensie

Het moment is te komen om je favoriete keywords eruit te halen. Best is weer om hier een maximum van 5 keywords zien te hebben. Vanaf hier zoeken we manueel verder.

Om dit proces te beginnen raad ik aan om de SEOQuake & eventueel MozBar – extensies te installeren (beiden ook gratis).

Het doel is dat we de keywords zelf intypen in Google en kijken welke resultaten verschijnen. Zonder de tools kan je met wat gezond verstand en buikgevoel ook al wat conclusies hieruit trekken. (komt het exacte keyword erin voor, hoe traag is de site, hoe responsief is de site,…)

SEO QUAKE kan je echter ook volgende dingen vertellen:

  • Google index: Hoeveel pagina’s van deze base URL Google ge-indexed heeft.
  • Page links: Hoeveel pagina’s linken naar het domein volgens SEMRush (niet altijd accuraat met de realiteit)
  • URL links: Het aantal pagina’s dat linkt naar deze exacte URL.
  • Age: De eerste keer dat deze pagina werd geindexed
  • Traffic: Geeft een notie van het aantal maandelijkse bezoeken voor deze link, maar geeft niet het exacte aantal weer.

SEO Quake kan je nog andere zaken vertellen, maar dit zijn zowat de belangrijkste.
Door hiernaar te kijken kunnen we bepalen welke keywords het makkelijkste zullen zijn om hoog bij te scoren. Indien je een beetje zoekt zal je zien dat niet elke factor altijd even belangrijk is. Het aantal page links kan belangrijker zijn dan de Age in het ene geval, en omgekeerd in het andere geval, maar uiteindelijk krijg je wel wat een idee van wat je meer of minder kan helpen.

MOZbar kan je ook nog helpen door de Page Authority & Domain Authority van een website te geven. Deze kunnen je een idee geven van hoe ‘sterk’ een pagina, of domein is voor Google. Als een link bovenaan in je zoekresultaten een hoge page & hoge domain authority heeft, dan zal het al iets te moeilijk worden (zeker in deze fase) om hen voorbij te steken.
Een hoge domain authority, maar een lage page authority is echter geen probleem. Zolang jouw pagina relevanter maak je veel kans om de concurrentie voorbij te steken. Staat er een hoge page authority maar een lage domain authority dan zal je al goede content EN een goed domein moeten hebben, iets wat wij in onze beginfase nog niet zullen kunnen.

Indien je een nieuwe site hebt, verschiet er dan ook niet van dat het wat werk en tijd kan vragen om je pagina omhoog te krijgen.

Startersbeurs schiet er bij mij uit als eentje waar we eerder makkelijk (vergeet niet; makkelijk is niet gelijk aan snel in SEO) op de eerste pagina zouden moeten geraken. De eerste plaats zullen we wellicht nooit kunnen halen door een volledig domein dat rond dit keyword draait. Hun page & domain authority zijn hoog en ze genereren een degelijk aantal traffic. De andere links op deze pagina zijn echter eerder zwak, op termijn moet tweede of derde plaats haalbaar zijn indien de SEO & content goed zit.

Heel korte synopsis van dit ‘SEO is niet zo moeilijk’ artikel; Kijk naar de data die voorhanden is!

ON page SEO

Om onze pagina helemaal te optimaliseren is het belangrijk dat Google weet waar we het over hebben. Voor de beste optimalisatie geef ik je graag nog een checklist mee die je kan afgaan. Indien je hier enkele dingen niet van verstaat, kan je deze meegeven aan je developer, die zou je zeker verder moeten kunnen helpen.

  • Keyword in de <title> tag, liefst in het begin
  • Title tag bevat minder dan de zichtbare limiet van 65 karakter (optioneel, maar aangeraden)
  • Je keyword zit in de eerste <h1> tag
  • Indien je pagina meerdere headers bevat zijn deze nuttig & bevatten, indien mogelijk, je keyword of een synoniem
  • Afbeeldingen op je pagina bevatten een <alt> met je keyword
  • Je keyword staat in de meta descriptie
  • Je tekst bevat tenminste 300 woorden.
  • Je keyword zit in de url van je pagina
  • Je keyword zit in de eerste paragraaf van je pagina
  • Je keyword komt af en toe nog voor in je tekst
    (overdaad schaadt, tussen de 0.5 & 2.5%)
  • Je pagina bevat content die je niet geknipt en geplakt hebt van andere plaatsen (denk aan papers schrijven, waar plagiaat bestraft wordt, dit is hetzelfde voor Google!).
  • Je keyword is niet hetzelfde als een ander keyword op je site. (anders bevecht je jezelf, kan een interessante oefening zijn om meer te weten te komen over je publiek en hoe google werkt, maar is momenteel niet de bedoeling).

Et voila, SEO is niet zo moeilijk! Je hoeft er enkel wat tijd voor uit te rekken. Veel succes & tot op de voorpagina’s van Google!

Het enige dat er nu nog overblijft is off-page seo. Laat mij gerust weten indien een artikel hierover je ook zou interesseren. Bij genoeg interesse, zet ik ook dit op het figuurlijke papier.

 

About Kristof Vanmunster

Kristof is de co-founder van Incendiary, online marketeer & SEO / SEA expert. Vraag hem alles over Google analytics, Mailchimp, Google AdWords,... Linkedin: Kristof Vanmunster

Leave a Reply